Prirodzenosť, cnosť, morálna norma: Naturalistické a konštruktivistické prístupy (workshop)
Prirodzenosť, cnosť, morálna norma: Naturalistické
a konštruktivistické prístupy bol
prvý workshop v rámci projektu APVV-22-0397:
„Naturalizmus a konštruktivizmus ako konkurenčné alebo komplementárne
programy“ a konal sa 13. 10. 2023 na pôde Filozofickej fakulty UK v
Bratislave. Traja rečníci prezentovali svoje príspevky zo širšej oblasti
naturalizmu a konštruktivizmu v normatívnej etike a metaetike.
Doc. Mgr. et Mgr. Marian Kuna, MA, MPhil, PhD.
z Filozofickej fakulty KU v Ružomberku otvoril workshop
s príspevkom Biologické zakotvenie cností u neskorého A. MacIntyra.
V ňom predstavil MacIntyrovu koncepciu etického neo-aristotelizmu
a naturalizmu, ktorá sa zakladá na živočíšnom ponímaní človeka ako tvora
závislého od iných členov vlastného druhu a dokonca „postihnutého“
v zmysle zraniteľnosti voči mnohých zlám. Z tohto ponímania následne
vysvetľoval autorovo odvodenie cností a etických hodnôt, najmä
nevypočítavého dávania, ušľachtilého prijímania, vďačnosti a náležitej
prajnosti.
V rámci
diskusie odpovedal docent Kuna na najmä otázky týkajúce sa vzťahu MacIntyrovej
koncepcie a konštruktivizmu a biologického, resp. naturalistického
ukotvenia tejto koncepcie.
Druhým prednášajúcim bol Mgr. Roman Hloch, PhD.
z Filozofickej fakulty OSU v Ostrave s príspevkom Lidský
ergon a přirozenost ctností medzi Aristoteles a R. Hursthousovou.
Venoval ho rozboru a komparácií tzv. „ergon argumentu“ u Aristotela
a Rosalind Hursthousovej, ktorá zastáva jeho modernejšiu artikuláciu. Títo
autori sa zhodujú najmä v tom, že človek má špecificky druhovú funkciu a
účel, ktoré sú založené na ľudskom rozume. Podľa doktora Hlocha sa však líšia
v chápaní psychológie ako metafyzickej (Aristoteles) vs. ľudovej
(Hursthousová) a vo viazaní rozumu na nadprirodzenú entitu.
V rámci
diskusie sa rozoberalo najmä Hursthousovej ponímanie ľudovej psychológie
a metafyzické záväzky jej chápania ľudskej teleológie.
Tretím
a posledným prednášajúcim bol zodpovedný riešiteľ projektu prof. Michal
Chabada, PhD., ktorého príspevok Konštruktivistické vysvetlenie morálnej
normativity podľa Ch. M. Korsgaardovej rozoberal Korsgaardovej procedurálny
normatívny realizmus. Podľa tejto teórie existujú „správne a nesprávne spôsoby
odpovedania na morálne otázky, pretože jestvujú korektné procedúry ako sa k nim
dostať.“ Tieto korektné procedúry nie sú náhodné, ale riadia sa kantovsky
inšpirovanými morálnymi princípmi. Táto teória chápe morálku ako výsledok
ľudskej autonómie, a predsa ako autoritatívnu a objektívnu.
Prof.
Chabada odpovedal najmä na otázky týkajúce sa zdroja normatívneho statusu
princípov konštrukcie a presvedčivosti transcendentálnych argumentov vo
všeobecnosti.
Na záver jedna poznámka: zdalo sa, že vzťah medzi
naturalistickým a konštruktivistickým chápaním morálky je miestami
komplementárny, inokedy napätý. Komplementárne sa zdali pri formulovaní koncepcií
človeka, ktoré vychádzali z biológie a evolučnej teórie
a zároveň vnímali morálku ako zásadne odvodenú od ľudskej konštitúcie. No
v napätí sa zdali byť najmä v metafyzických otázkach, ako napríklad v
otázke predpokladu slobodnej vôle u Korsgaardovej, či v otázke miesta
metafyzickej teleológie v etike cností.
Adam Greif